2

Abang Askar, Maafkan Aku...

Ceritaku mungkin sama dengan ceritamu...

Yup... sambung cerita semalam. Awek yang sorang ni... aku pun tak tahu dari mana munculnya. Bukannya saja-saja nak suka kat dia, cuma masa tu aku perlukan teman berbual. Dia pula layan. So, kitorang pun berbual hingga aku lupa tentang kesedihan aku kerana terpaksa berpisah dengan awek pertama ku tadi.  Tapi my dad dah awal-awal sound kat I, "jangan rapat sangat dengan budak tu." So, korang tentu dapat agak apa yang berlaku selepas itu, kan?

So, tak adalah kisah cinta seperti aku dan Zarina.... oooppsss nama awek pertama ku Zarina. Dipendekkan cerita, masa berlalu. Aku dan Zarina still lagi berhubungan melalui surat. Tiap minggu pasti ada surat sampai ke rumah ku. Pada masa itu, akulah penunggu setia si posmen. Dalam pada itu, sementara menunggu keputusan STPM, aku bekerja sementara. Job pertama aku ialah melakukan wiring sistem komputer di pondok SESCO. SESCO ni kalau kat Semenanjung korang panggil TNB la.

Majikan ku berasal dari Semenanjung. Bekas askar... Askar lagi... Mungkin rezeki kot. Abang ni aku dah lupa nama dia. Orangnya lemah lembut dan aku senang bekerja dengannya. Sebenarnya dalam pekerjaan aku ni, kami berdua jer dalam satu pasukan.

Satu hari abang askar ni bawa aku ke rumah sewanya. Rumah dua tingkat dan dia sebenarnya menyewa bilik di tingkat atas rumah itu. Dia minta aku tunggu kat ruang tamu sementara dia mandi dan menunaikan solat. Keseorangan membuatkan aku menjadi begitu kreatif dan mula terkenangkan si Zarina. 

Kebetulan di rumah itu ada telefon. Aku apa lagi, aku capai telefon tu dan terus mendail nombor yang Zarina bagi dalam salah satu suratnya. Rupanya nombor itu adalah nombor telefon rumah jirannya. Lamalah juga aku menunggu makcik tu memanggil cinta hatiku tu. Mendengar suara Zarina di telefon membuatkan aku semakin rindu kepadanya. Ye la, agak lama juga semenjak mereka sekeluarga berpindah aku hanya membaca warkah darinya saja. Lebih kurang 10 minit kami berbual. Zarina memberitahu yang dia masih mengekalkan 'tag' gabungan nama kami semasa di sekolah. Bukan name tag, tandatangan daa... Nasib baiklah tak ada orang di rumah sewa tersebut pada masa itu. Hanya aku dan abang askar tu saja. Kalau tidak, tak berpeluanglah aku untuk mendengar suara Zarina yang ku rindui itu. Tu pun abang askar tak tahu yang aku telah menyalahgunakan telefon di rumah tersebut.

Selepas selesai bersolat, kami berdua pun kembali semula ke tempat kerja kami. Sepanjang hari itu aku gembira sakan. Sampai ke malam aku mengingati patah-patah perkataan yang kami bualkan. Sekarang dah tak ingat dah. Sejak hari itu, aku sentiasa berharap agar abang askar tu bawa aku lagi ke rumah sewa tersebut.

Nak dijadikan cerita, pada minggu berikutnya, abang askar bawa aku ke rumah sewanya semula. Seperti biasa dia akan tinggalkan aku di ruang tamu sambil dia mandi dan menunaikan solat terlebih dahulu. Korang pun tentu dapat agak apa yang aku akan buat, betul tak?  Tapi kali ini Zarina tak ada, makcik jiran tu panggil emaknya pula. Dengar jer suara emak Zarina, aku terus mendiamkan diri dan perlahan-lahan meletakkan telefon. Kecewanya hati aku hari itu.

Selepas selesai solat, aku tengok abang askar memegang sesuatu di tangannya. Macam bil telefon kata hatiku. Yup... memang bil telefon. Aku pun mula kecut takut rahsia ku terbongkar. Abang askar tu sambil menggarukan kepalanya yang semi botak bertanya kepadaku apa yang aku faham dengan kandungan yang tercatat dalam bil telefon tersebut. Nada suaranya yang rendah dan berbudi bahasa membuatkan aku tidaklah terlalu risau. Aku selamba kata yang aku tak tahu tentang bil telefon because kat rumah tak telefon.

Tapi abang askar tu pandai mengorek rahsia. Dia tanya aku itu ini. Dia tanya kot ler aku ni ada saudara mara yang tinggal di Kuala Lumpur. Aku cakap tak ada jer. Memang tak ada pun. Yang ada hanya Zarina jer, tu pun awek aku.

Puas dengan jawapan yang ku berikan, abang askar menyimpan semula bil tersebut dan terus mengajak aku ke tempat kerja kami. Fuhhh... lega rasanya. Tapi dalam dok sibuk bekerja ni, abang askar tak henti-henti nak perangkap aku dengan soalan-soalan risikannya... Alhamdulillah, aku dapat lepasi semua soalan tersebut dengan selamba.

Kepada abang askar, maafkan aku...

2 comments:

Leftenan Muda Mohd Adhwa Yahaya berkata...

Best jugak citer ni... nasib baek abng askar tue baik ek ;) http://www.neokhilafah.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

teruk ea,,,

Catat Ulasan

Back to Top