0

Hargai Semasa Ada

Ceritaku mungkin sama dengan ceritamu...

Kali ini aku tidak akan bercerita tentang awekz. Aku nak stori tentang ayahku...arwah ayahku sebenarnya.

Arwah ayah seorang yang pendiam dan tak banyak bercakap, pada kami adik beradik. Tapi kalau kat luar, tengok cara dia layan anak orang lain, jeles beb. Ya, itulah arwah ayahku. Kalau kami adik beradik tanya 10 patah, 1 patah jer dia jawab. Tapi kalau orang lain, tak habis sepatah dia dah jawab 10 patah. 
Inilah kali terakhir aku bersama ayahku iaitu di LCCT semasa mereka hendak balik ke Sarawak tahun 2010.

Arwah ayah bekas kelasi kapal minyak. Aku tak tahu ler bahagian mana dia masa kat dalam kapal tu. Kalau bercerita bab kapal, toksah nak lawan lah. Memang dia menang. Paling jauh dia pernah hantar minyak ialah Singapura. Itu cerita ibu kepada kami.

Orang tua dulu-dulu kata, kelasi kapal ni banyak bini. Aku tidak menafikan fakta tersebut. Aku sebenarnya anak kepada isteri ketiga ayahku. Isteri pertama kami tak pernah kenal. Menurut ibu, perkahwinan antara arwah dengan isteri pertama tak lama kerana dia meninggal dunia. Mereka tidak dikurniakan cahaya mata.

Isteri kedua pula aku kenal. Ada ler beberapa kali aku bertemu dengannya. Hasil perkahwinan mereka dapatlah sorang anak lelaki iaitu abang tiriku. Aku kira abang tiriku ini baik dengan kami adik beradik. Dia juga selalu datang melawat kami jika ada kelapangan. Tu masa bujang, lepas kahwin jarang pulak.

Isteri ketiga ialah my mom ler. Aku ialah anak sulung dari empat orang hulubalang yang dilahirkan. Kitorang tak ada adik perempuan. Menurut cerita ibu, adik ku yang ketiga diberikan kepada kakaknya sebagai anak angkat. Semasa mengandung anak ketiga, abang ipar ibu bertanya kepada arwah ayah boleh tak dia bela anak yang bakal lahir tu nanti sebagai anak angkat. Arwah ayah tidaklah mengiya atau menidakkan permintaan itu. Cuma dia kata kalau lelaki, ambik ler. Tup tup...yang keluar lelaki. Nak tak nak terpaksalah bagi. Itulah ibu berpesan kepada kami, jangan berjanji nak bagi anak kat orang semasa isteri mengandung. Kalau lahir seperti yang dijanjikan itu, kena tunaikan. 

Isteri keempat, mualaf berketurunan Bidayuh. Yang aku tahu ialah semasa kami lahir, ayahku telah bernikah dengan ibu tiri ku ini. Mariam bt Abdullah namanya. Orangnya baik dan lemah lembut. Bagiku, dialah ibu tiri yang paling baik di dunia. Mana tidaknya, dialah orang yang bertanggungjawab mencari rezeki bersama ayah. Mereka membuka gerai menjual makanan di bandar. Ibuku pula di rumah menguruskan hal ehwal rumahtangga. Lagipun ibuku menghidapi penyakit mata rabun tahap kritikal. Doktor kata tak boleh diubati kerana urat mata ibu lemah. Segala makan pakai kami sekeluarga, ibu tiriku lah yang bagi. Nak apa jer, jumpa dia. Aku kekadang rasa sedikit menyesal juga kerana pernah membuatkan ibu tiriku menitiskan air mata. Masa tu aku budak lagi. Aku merajuk kerana permintaan ku untuk membeli baju baru tidak ditunaikan oleh ibu tiriku. Sehingga ke hari ini aku masih tidak dapat melupakan jasa-jasa ibu tiriku itu walaupun dia telah menghadap Ilahi lebih awal dari arwah ayah. 

Al-Fatihah untuk kedua mereka.

Berbalik kepada arwah ayah. Pernah suatu ketika aku merasakan yang aku tidak disayangi oleh ayah. Kalau nak mintak kat dia, jangan mimpilah nak dapat dengan mudah. Kena melalui ibu baru dapat. Itu pun setelah beberapa hari. Kalau nak mintak terus kat dia, habislah kena marah.

Arwah ayah kalau nak bagi barang atau nak ajak beli pakaian, dia cuma akan cakap sekali jer. Pantang bagi ayah kalau kita bertanya jika dia memberikan sesuatu. Alamatnya tak dapatlah kita. Kalau dia suruh mandi dan bersiap-siap ke pekan, maknanya nak ajak beli pakaian ler tu. Kalau kita buat selamba atau melengah-lengahkan, sampai ke sudah pun dia buat tak tahu. Melepas ler. 

Pun begitu, semasa aku memasuki maktab perguruan sesuatu yang menakjubkan berlaku. Arwah ayah membelikan aku sebuah mesin taip jenama Olivetti. Masa tu komputer merupakan benda mustahil untuk dibeli. Mesin taip pun jadilah. Arwah pesan jagalah ia dengan baik. Hingga sekarang mesin taip tu ada lagi aku simpan.

Namun begitu, semakin aku meningkat dewasa dan usia pun dah bertambah, aku dapat merasa bahawa arwah ayah sebenarnya amat menyayangi anak-anaknya. Setiap kali kami balik kampung, dia pasti akan sangat gembira. Dialah orang pertama yang berada di depan pintu menyambut kedatangan kami. Walaupun dia tidak menunjukkannya secara jelas tapi dari cara dia melayan cucunya, aku dapat rasakan yang dia sayangkan kami. Balik dari pekan, berjela-jela jajan dibelikannya untuk anak-anakku. Orang lain tak boleh usik, hanya untuk cucu sahaja.

Baru kini aku merasakan kehilangan arwah ayah. Kalau diikutkan, aku sebenarnya belum lagi dapat membalas jasa ayah. Kalau boleh aku ingin memutarkan kembali masa lalu agar segala jasa ayah dapat ku balas. Yang tinggal kini hanya kenangan sewaktu bersama arwah ayah. Semoga roh arwah ayahku ditempatkan di tempat orang-orang yang diredhai Allah. Amin.

0 comments:

Catat Ulasan

Back to Top