0

Sekolah Baru...Semua Baru....

Ceritaku mungkin sama dengan ceritamu...


Zaman aku sekolah rendah dulu, tidak ada UPSR.  Kami kena ambik ujian Penilaian Darjah Lima.  Lebih kurang sama le dengan UPSR, Cuma ujiannya awal setahun.  Keputusan ujian tersebut akan menentukan sama ada kami dapat memasuki sekolah berasrama penuh atau tidak semasa di tingkatan satu nanti.  Kalau cemerlang, dapatlah.  Kalau lulus biasa, dapat sekolah biasalah. 

Keputusan Penilaian Darjah Lima aku tidaklah cemerlang sangat.  Tapi taklah teruk sangat.  Takat dapat cukup makan jer.  Selepas tamat sekolah rendah, aku masuk sekolah menengah.  Walaupun keputusan aku sederhana, aku ditempatkan di sebuah sekolah baru.  Yang bestnya dulu, nama sekolah ada, bangunannya pula meminjam dari sekolah lain.  Aku masih ingat, sekolah menengah aku ni meminjam bangunan sekolah rendah tidak jauh dari tempat aku tinggal. 

Untuk ke sekolah tersebut, aku kena naik bas.  Tambang, murah jer… 60 sen pegi balik.  Merasalah aku naik bas pergi ke sekolah.  Semasa di sekolah rendah, aku jalan kaki jer.  Maklumlah rumah dekat dengan sekolah.  Tapi… yang sedihnya, ayahku (arwah) hanya bagi RM1 jer untuk belanja.  Terpaksalah aku gunakan duit yang ada tu untuk tambang bas dan belanja sekolah.  Aku faham, ayahku bukanlah orang senang.  Namun dalam hati tu kadang memberontak juga. 

Aku masih ingat semasa di sekolah menengah, kami diperkenalkan dengan pelbagai jenis sukan yang lebih update.  Kalau kat sekolah rendah, cuma belajar basic saja.  Sukan pertama yang aku pelajari adalah hoki.  Nama cikgu aku dah lupa.  Semasa matapelajaran Pendidikan Jasmani, cikgu suruh kami berkumpul di padang.  “Ambik kayu hoki sorang satu,” katanya.  Kami pun ambik dan beratur di padang semula.  Cikgu tu pula balik semula ke bilik guru.  Ye la, macam “remote control”.  Kitorang dok pukul kayu hoki kat padang, cikgu pula dok kat bilik guru.

Kami pun mainlah hoki sepuasnya sehingga satu ketika bola hoki datang kepada ku.  Bebudak tau le kan, bolanya satu tapi yang kejar 30 orang.  Aku duduk kat pertahanan.  Oleh kerana nak mengelakkan gol, aku hayun kayu hoki ku sekuat-kuatnya.  Hayun punya hayun, bola tak kena tapi kayu terhayun ke udara.  Hampir-hampir terkena kengkawan yang dok seronok mengejar bola itu.  Aku gelabah giler kalau korang nak tau.  Menggigil aku ketakutan.  Kalaulah terkena budak tu, aku rasa boleh padam dia ni.  Akhirnya aku berhenti bermain dan sejak hari itu aku tidak berani bermain hoki lagi.

0 comments:

Catat Ulasan

Back to Top