Panas Tak Sampai Tengahari Pun

Ceritaku mungkin sama dengan ceritamu...

Sibuk...sibuk...sibuk... itulah yang dapat aku katakan. Minggu yang cukup sibuk dan membosankan. Pelbagai perkara yang berlaku hanya membuatkan aku nak marah jer.

Beli ayam nak guna untuk raya haji... anak ketigaku letak kat lantai sampai ke petang.... busuk le ayam tu... Peti sejuk dah penuh katanya.... Sebenarnya leka dengan  Facebook... Grrrrrr.... aku rasa nak terajang jer budak ni.

Minyak wangi yang aku baru beli pula tinggal tak seberapa dia guna untuk sembur lebah. Kalau takat sembur tu kuranglah sikit nak marah. Ada ka patut, dibubuhnya api kat situ... Terbakarlah langsir... Nasib baik tak terbakar.... Grrrrr.... aku rasa nak bakar jer budak sekor ni.... ish... nanti kena tangkap lak...

Balik mak diorang nanti aku ni jugak yang kena menjawab...

Sambung balik posting yang lepas....

Hubungan aku dan anak ustaz berkekalan hingga kami naik kelas. Rasanya semakin kuat pula cintaku pada dia ni... Namun begitu, tiap kali bertemu mesti gaduh-gaduh manja...

Aku masih ingat suatu hari semasa ujian bulanan, aku duduk berdekatan dengan pintu semata-mata agar dapat melihat awek ku yang belajar di kelas sebelah atas bersebelahan dengan kelasku. Dapat tengok pun rasa puas semacam. Masa ujian pula, bila dah kehabisan idea untuk menjawab soalan, aku habiskan menulis surat untuk dia. Orang nampak macam aku tengah jawab soalan.... hehehehe... rupanya aku dok mengarang surat cinta untuk awek ku ini. Bagi aku pada masa itu, pedulilah apa orang nak kata.

Semasa di tingkatan 6 atas jugalah ibuku melahirkan adik bongsu kami. Aku masih ingat lagi masa adik bongsu aku berumur beberapa bulan (yang ni aku dah lupa), aku bawak awekku ke rumah. Konon-konon nak tengok adik... tapi sebenarnya nak tontonkan awek ku yang jelita kat member sekampung. Taktik kena ada beb... Si awek ni pula cukup suka kat adik bongsu aku ni. Mak aku tanya anak sapa aku bawa. Aku jawab anak ustaz. Baik-baik mak aku kata... Belajar sampai habis dulu.... adoi... macam tak setuju jer mak aku ni..

Kenangan itu menjelma kembali semasa aku berumur 42 tahun. Anak sulungku bawa balik aweknya... farain namanya. Konon-konon nak tengok my newborn baby. Eleh... trick lama... aku tau dia nak tayang awek kat budak-budak. Sejibik macam kisah aku dulu... Tapi sungguh, aku tak pernah pula storikan kat sapa-sapa cerita tu.... Macam mana dia tau teknik tu yer... Anak bapak...

Tengah seronok bercinta, tiba-tiba satu perkhabaran buruk datang. Ayah awek ku akan bertukar ke Semenanjung. Kalau tak silap aku, ke Kementah (Kementerian Pertahanan). Tapi memang tradisi pasukan renjer di tempatku hanya akan berada di sesebuah kem tentera selama tiga ke empat tahun sahaja. Mereka ni macam nomad pula.... asyik pindah sana pindah sini.

Masa tu aku rasa jantung ni dah kat luar badan jer... makan... aku makan. Tidur... aku tidur... Mandi... biasalah, kalau tak mandi... hapaklah. Kenapalah time ni pula nak pindah. Tak boleh ke stay kat sini saja. Kami melalui hari-hari terakhir kami kebanyakannya dengan bercerita bagaimana cara kami akan berhubungan nanti bila berjauhan. Aku berjanji akan score yang terbaik dalam STPM agar dapat melanjutkan pelajaran ke Semenanjung Malaysia. Awek ku berjanji akan selalu mengutus surat kepada ku. Kenapa dunia ni kejam sangat pada kami.... itu dulu.

Hidup yang dilalui sangat pantas hinggalah tiba hari di mana keluarga awek ku berangkat ke Semenanjung Malaysia. Aku ikut hantar ke Lapangan Terbang Sibu. Ingat lagi cerita aku tentang sekolah lama ku... haa... kat situ lah. Aku ni jenis yang tak reti nak menangis. Lelakilah katakan... 

Tiba saat nak berangkat, aku bersalaman dengan semua ahli keluarga awek ku ni. Last sekali dengan ayahnya. Ayah awekku sound, "awak belajar rajin-rajin. Angah (panggilan awek ku dalam keluarganya) pun nak belajar juga. Masak pun tak reti lagi. Ada jodoh nanti, kahwinlah. Pakcik tak halang." Aku hanya ya kan ajer. Tapi dalam hati.... nak ikut....

Mereka pun bergerak ke bilik menunggu. Aku tunggu kat lapangan terbang tu hingga pesawat yang mereka naiki hilang dari pandangan. Masa tu lah kelakian aku tercalit. Air mataku tak henti-henti mengalir. Malunya... Lepas tu aku balik naik bas.

Tapi aku pelik... sampai jer kat gerai ayahku... aku berkenalan dengan sorang minah. Orang kampung ayahku... Rabiatul Adawiyah namanya. Comel, cantik... Sangkut pulak tu....

Haa.... tu nanti ler aku stori kat korang...




1 comments:

Hanis Tang berkata...

erkk!! cepatnya dah suka kat girl lain! :f

Catat Ulasan

Back to Top