0

Zaman Kanak-Kanak

Ceritaku mungkin sama dengan ceritamu...

Yup... kita bertemu lagi.  Ini posting kedua ku.  Aku cuba untuk mengingati zaman kanak-kanak ku.  Adohai... nampaknya tidak banyak yang aku ingat tentang zaman indah itu.  Namun, ada le sikit yang dapat ku ceritakan di sini.  

Aku mula memasuki alam persekolahan pada tahun 1975.  Aku masih ingat lagi pada hari pertama di sekolah aku telah 'berkenalan' dengan seorang murid lelaki bernama Affendi bin Ali.  Perkenalan yang aku maksudkan tidaklah begitu indah.  Setelah selesai urusan pembayaran yuran, aku ditinggalkan bersama murid-murid  lain di kelas baru ku.  Entah... aku dah lupa nama kelas pertama aku itu. Aku ni seorang yang sensitif.  Affendi ni pula seorang yang suka bergurau.  Walaupun baru beberapa minit kenal, dah mengusik aku.  Aku pun apa lagi...terkam le... Kelam kabut pagi tu...  Tapi lepas tu, jadi kawan karib pulak.  Beberapa orang lagi yang aku masih ingat nama mereka ialah Zubaidi, Madihi, Ratna dan yang lain-lain aku dah lupa.

Pada tanggal 30 Ogos 1975, adalah hari yang bersejarah bagi negeri Sarawak.  Pada hari itu, RTM telah memancarkan siaran televisyen pertama di sini.  Semua orang teruja termasuk aku.  Teringin nak balik cepat.  Tapi tak guna jugak... Ayahku tidak berminat nak beli peti televisyen.  Membazir katanya.  Jadi, aku dan adik ku (masa tu kami berdua jer) tumpang menonton di rumah jiran.  Bestnya... maklumlah first time tengok.  Jiran aku pula jenis tak kisah.  Pantang ada masa terluang, kami akan ke rumahnya.  Bukan jauh pun, kat tingkat atas jer.  So, parents aku pun tak risau sangat.

Semasa di darjah 4,  kami menerima dua orang murid baru.  Seorang lelaki dan seorang perempuan.  Yang lelaki tu bernama Alwi dan yang perempuan bernama Dewi.  Cantik giler si Dewi ni.  Jadi pujaan le dia ni di sekolah masa tu.  Ayahnya bertugas sebagai seorang pegawai polis.  Mak ai, aku pun berangan jugak nak couple dengan dia ni... Tapi... budak Dewi ni tak layan.  Pegi daa.... macam nada kecewa jer...

Si Alwi pula saudara sebelah ayahku.  Datang dari kampung.  Tapi...sombong nak mampus.  Aku bengang juga dengan dia ni.  Suatu hari aku ajak dia bergaduh.  Dia pun setuju.  Korang nak tau, masa kitorang bebudak dulu, asal gaduh jer mesti pergi ke padang.  Mana-mana padang pun jadi.  Aku datang dengan penyokong ku si Affendi, Madihi dan Zubaidi.  Alwi pula datang sorang-sorang.  Berani jugak budak ni.  Kalau nak ikutkan, memang patut dia berani.  Dia lebih besar dan tinggi dari aku.  Ye la... dia kan budak baru.  Mana ada kawan lagi.  

Jam 5 petang kitorang pun sampai di padang.  Bukan padang betul, tapi tapak nak buat masjid baru kat tempat aku.  Hissh... bebudak... mana le nak pikirkan sangat semua tu.  Affendi jadi pengadil.  Ni nak lawan bertumbuk ni.  Bukan lawan main batu seremban.  Sapa kena dulu, dia menang.  Alwi kata ok, aku pun ye.  Ha... mula... mak datuk... terkejut beruk aku.  Budak kampung ni bukak langkah silat.  Biar betul!  Aku mula cuak.  Tapi pasal nak tunjuk kat kengkawan, aku masuk jugak.  Gedebak gedebuk "pom" kena kat mata aku sebiji.  Bukan sebiji... tiga empat biji.... Penyokong aku tadi rupanya dah bersepah melarikan diri bila si Alwi ni buka langkah silat.  Sialan.... Korang nak tau tak?  Sakitnya aku, aku je yang tau.  Kan aku yang kena, bukan korang.  

Lepas dia sedar dari isimnya, Alwi datang kepadaku.  Aku cakap, "cukup la, aku dah tak tahan."   Alwi hulurkan tangan nak bersalam dengan ku.  Aku pun sambut.  Dia kata, "kita ni saudara, buat apa nak gaduh?"  Dia minta maaf pasal bukan niat dia nak bagi aku berbiji-biji tu.  Sempat pula dia tanya, "sakit tak?" .... Lagi mau tanya.  Lepas tu kitorang balik ke rumah masing-masing.  Nasib ayahku tak sampai lagi.  Banyak kerja agaknya.  

Beberapa hari selepas kejadian itu, ayahku balik awal.  Semasa aku sampai di muka pintu, aku tengok ayahku sedang memegang rotan di tangannya.  Aik... ada masalah ke ni.  Tak menyempat-nyempat aku nak tukar baju.... "zap".... kena punggung aku... "Kau bergaduh ye....kau tau tak yang budak tu saudara kita....." ntah macam-macam lagi ayahku membebel sambil tangannya.... korang pikir la sendiri.  Aku merayu meminta maaf... Nasib baik, marah ayah tak lama.  Aku pula teresak-esak di dalam bilik sambil menahan rasa sakit.  Tak berani pulak aku nak keluar.  Takut angin ayahku naik lagi.  Emak pula hanya diamkan diri jer... 

Selepas kejadian itu, aku meminta maaf kepada Alwi.  Kami jadi kawan baik.  Ke mana saja pergi mesti berkepit.  Sekarang kami jadi berlima.  Kalau time ni dah boleh buat team Power Ranger dah. 
Okay lah... setakat ni jer storimori ku untuk kali ini.  Insya-Allah aku akan ceritakan lagi Tu baru zaman kanak-kanak aku... bye...

0 comments:

Catat Ulasan

Back to Top